iBus

Dit is een gearchiveerde pagina die niet meer wordt bijgewerkt

iBus: het nieuwe visitiekaartje van Veolia

Jarenlang is de klassieke gele haltepaal gezichtsbepalend geweest in openbaar vervoerland,
een lange paal met halverwege een rechthoekige haltestaat en op top het bekende gele bushaltebord.
Soms is het op dit moment helemaal niet duidelijk wie de vervoerder is. Bij halte Nieuw Bergen lijkt de tijd te hebben stilgestaan met deze reclame voor Zuidooster.
Nu er in Limburg een nieuw bedrijf is gekomen, komt er snel verandering en duidelijkheid. Veolia transport heeft gekozen voor het iBUS-systeem. Dat is een kompacte haltepaal met een rond doorlopend informatievenster.

Bovendien worden circa 1000 iBUS-palen voorzien van dynamische digitale informatie, zodat de wachtende reiziger geïnformeerd wordt over eventuele vertraging.

Veolia-medewerkers Heinz en Joost zijn druk bezig om langs lijn83 de palen te plaatsen. Zij werken handmatig en doen alleen de haltepalen die niet in beton zijn gegoten. Voor deze palen komt een aannemer deze mechanisch verwijderen.
Hier wordt de (alombekende) halte Bergse Heide aangepakt. Eerst wordt moet de oude Hermes paal worden verwijderd.

De borden worden gedemonteerd en daarna wordt de paal uit de grond gehaald. (en gaat met de borden terug naar Hermes).
Op de Bergse Heide gaat dat redelijk gemakkelijk, maar soms moet de paal worden verplaatst en is de ondergrond moeilijk toegankelijk door boomwortels en dergelijke.

Daarna wordt de nieuwe paal geplaatst, natuurlijk waterpas.

Ook de bestrating wordt weer teruggelegd, altijd knipwerk want de iBuspaal is dikker dan de oude paal.

De ronde vormgeving is heel functioneel, want hierdoor onstaat er een groot informatievlak van 70 bij 93 cm. Dit informatievel zit achter het ronde glas.

En dan is het eindelijk voor mekaar, bedankt Heinz en Joost.

Haltepaal-perikelen

lemma Veolia plaatst oude haltebordjes terug

Mei 2009: Veolia gaat 3500 oude gele halteborden terugplaatsen. Het vervoerbedrijf verving in 2007 in heel Limburg de officiële halteborden door eigen zuilen. Maar die voldoen niet aan het verkeersregelement, waardoor het voor de wet geen bushalte is maar een parkeerplaats. De rechter sprak in maart een automobilist vrij omdat hij een bekeuring had gekregen toen hij zijn auto parkeerde bij een bushalte. Veolia directeur de Beer, gaat proberen om de kosten te verhalen op de leverancier van de huidige Veolia-zuilen (bron: L1-nieuws).

Medio 2008: Kamer: snelle oplossing problemen Veolia-zuilen

Een meerderheid van de Tweede Kamer dringt aan op een snelle oplossing voor de problemen met de Veolia-haltepalen in Limburg. CDA en PvdA verzoeken in schriftelijke vragen actie van staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat. Coalitiegenoot Christenunie vraagt zich hardop af of de strenge regels voor haltepalen wel nodig zijn. Vorige week ontstond ophef, omdat de zuilen van Veolia niet voldoen aan het reglement Verkeerstekens.

Daardoor zijn het geen erkende verkeersborden en mogen automobilisten ongestraft hun wagen parkeren op een groot aantal bushaltes. Ook heeft een wegrijdende bus geen voorrang meer bij een halte waar de nieuwe zuilen staan. “Waar zijn we in godsnaam mee bezig?”, stelt PvdA-Kamerlid Lia Roefs. Ze wilde gisteren in het vragenuurtje mondelinge toelichting vragen aan minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat of zijn staatssecretaris, maar haar verzoek daartoe werd afgewezen. Vandaag zet ze daarom een aantal schriftelijke vragen op papier over de kwestie. Hoewel ze zich zo neutraal mogelijk wil opstellen in die brief, zal ze wel aansturen op een snelle oplossing. CDA-Kamerlid Ger Koopmans diende gisteren samen met partijgenoot Jan Mastwijk een lijstje met vragen in voor staatssecretaris Huizinga. De casus rond de Veolia-zuilen is “een schoolvoorbeeld van wet- en regelgeving die niet goed door bedrijfsleven en burger wordt begrepen”, vindt het tweetal. Het aagt Huizinga de wet- en regelgeving zo snel mogelijk aan te passen. Koopmans: “Misschien kunnen de bestaande regels ook op een andere manier uitgelegd worden, of moet het ministerie zo lang een tijdelijke ontheffing geven. Het maakt mij niet uit. Als het maar zorgt dat het een oplossing vindt.” Politieke druk is op dit moment volgens Koopmans de enige manier om een oplossing te forceren.

Collega-Kamerlid Ernst Cramer van de Christenunie laat via een woordvoerder weten dat hij niet klakkeloos de Veolia-paal wil goedkeuren. “Je moet je afvragen of die strenge regels wel zo nodig zijn.” (Dagblad de Limburger, 4 juli 2007)

—————————————————–

Eerder in de media

 

Toevoeging 1: Inmiddels is gebleken dat de
iBus-haltepalen niet volledig aan de Europese eisen voldoen. Het is de
bedoeling om dit probleem met een sticker op te lossen (Bron: L1/De
Limburger).

Toevoeging 2: Er worden aan Veolia-medewerkers
vragen gesteld over het ontbreken van de haltestaten in sommige nieuwe
iBus-haltepalen. Dit komt omdat deze palen geplaatst zijn door een
externe aannemer. Die plaatst alleen de paal. De haltestaten worden
later door Veolia-medewerkers aangebracht.

—————————————————

De 3500 haltepalen die busmaatschappij Veolia laat plaatsen bij alle halteplaatsen in Limburg voldoen niet aan de richtlijnen. De stopplaats verandert daarmee in een parkeerplaats en bussen hebben bij het wegrijden van de halte geen voorrang meer.

Het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte CROW heeft dat aan de provincie meegedeeld. Projectmanager Henk Spittje heeft vrijdag een verhaal daarover in de Limburgse kranten bevestigd.

Spittje legde uit dat elke bushalte in Nederland gemarkeerd moet zijn met het bekende blauwgele bordje. “Dat staat vast. Richtlijnen zijn er niet voor niets”, zei hij.

iBus
Veolia koos echter voor de zogenoemde iBus, een compacte, ronde haltepaal met een doorlopend venster, aldus de omschrijving. Het visitekaartje voor Veolia in Limburg, jubelt het bedrijf nog op de eigen internetpagina.

Risico’s

Een woordvoerster van de politie Limburg Noord bevestigde vrijdag dat Veolia risico’s loopt. Als een bus bij het wegrijden van de halte nieuwe stijl een aanrijding veroorzaakt, dan is Veolia aansprakelijk, zei ze. De chauffeur kan zich niet zoals bij de oude halteborden beroepen op voorrangsregels.

Parkeren
Ook kunnen mensen ongestraft hun auto parkeren bij de moderne haltepaal. De politie zal geen bekeuringen uitdelen. Veolia is door de politie gewaarschuwd, maar de vervoerder heeft daarop niet gereageerd, zegt de woordvoerster.

Bron: Nu.nl

Ministerie wil zuil Veolia niet goedkeuren
Gepubliceerd op 30 juni 2007, 02:25

Venlo – Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is niet van plan de nieuwe Veoliazuilen te erkennen als officieel bushaltebord. Om de palen te legaliseren, zouden de net afgeronde Europese onderhandelingen over verkeersborden opengebroken moeten worden. Dat is zo ingewikkeld dat het niet de moeite waard is, laat een woordvoerster van het ministerie weten.

Busbedrijf Veolia probeert inmiddels met een paniekactie de 3500 Limburgse haltepalen toch gelegaliseerd te krijgen. Bij een drukker in Veldhoven zijn duizenden blauwe stickers besteld met daarop de Europees voorgeschreven aanduiding voor een bushalte: een wit vlak met daarin een zwart busje. Maandag begint Veolia met het aanbrengen van de stickers op de duizend haltezuilen die al zijn geplaatst. De palen die nog de grond in moeten, krijgen meteen een sticker. Volgens kennisplatform CROW – volgens het ministerie dé autoriteit op dit gebied – verandert de sticker echter niets aan de ongeldige status van de zuilen.

Bron: Dagblad De Limburger