Gedeputeerde Staten van de provincies Limburg en Gelderland hebben besloten Arriva te contracteren om in de periode 2016-2031 het complete openbaar vervoer in Limburg te verzorgen. De colleges van GS trekken daarmee de eerder genomen gunning aan NS-dochter Abellio in. Er wordt dus geen nieuwe aanbesteding op touw gezet.
In februari van dit jaar maakte de Provincie Limburg bekend dat Abellio het beste had gescoord in een aanbestedingscompetitie met Arriva. Het bod van Veolia, momenteel aanbieder van diverse bus- en treindiensten in Limburg, viel buiten de financiële normen en werd ongeldig verklaard. In april bleek echter dat de aanbesteding niet eerlijk was verlopen, omdat Abellio over geheime gegevens beschikte die waren gelekt door de voormalig directeur van Veolia.
Uitstekend
De provincie kiest nu voor Arriva. Volgens verantwoordelijk gedeputeerde Patrick van der Broeck voldoet het bod van Arriva ruimschoots aan de gestelde eisen. Patrick van der Broeck: “Op tafel ligt een bod dat de bestekeisen op onderdelen overstijgt. Zeker waar het de spoorverbindingen betreft. Met dit vervoersbedrijf is hoogwaardig openbaar vervoer in Limburg voor vijftien jaar gegarandeerd.”
Vertrouwen
De provincie laat weten het verloop van eventuele bezwaarprocedures en de al lopende procedures met vertrouwen tegemoet te zien. Gedeputeerde Patrick van der Broeck: “Veolia heeft een aanbieding gedaan die meer kostte dan het maximum budget. Daarom hebben we dat bod meteen terzijde gelegd. De vastgestelde onregelmatigheden door Abellio hebben daar niets mee te maken. Ook is Veolia niet benadeeld ten opzichte van Arriva. Abellio heeft laten weten zich bij voorbaat neer te leggen bij ons besluit. We zien geen reden om de aanbesteding over te doen.”
De Provincie wil ook de schade claimen die wordt geleden als gevolg van de gedragingen van Abellio. Het wordt nader onderzocht wat deze claim precies inhoudt.
Gesprekken met andere vervoerders
In de afgelopen weken hebben verschillende gesprekken plaatsgevonden met vervoerders Abellio, Arriva en Veolia. Deze gesprekken zijn betrokken in de keuze voor gunning aan Arriva. Ook is er een gesprek geweest met de directie van NS waarbij door de vervoersmaatschappij excuses zijn gemaakt richting Provincie en de reizigers in Limburg. In een latere brief heeft de NS ook laten weten extra energie te zullen steken in projecten die de reis van de reiziger beter maakt en bijdragen aan een herstel van vertrouwen.
Patrick van der Broeck: “De procedures en overleggen gaan tijd kosten, maar we wilden zo snel mogelijk beslissen zodat Arriva verder kan. De reiziger mag niet de dupe worden. Vanaf december 2016 moet het openbaar vervoer in Limburg goed geregeld zijn. Ik heb daar vertrouwen in.”
Arriva
Arriva Nederland maakt deel uit van de Arriva Groep, onderdeel van Deutsche Bahn. Arriva is actief in 14 Europese landen. In Nederland verzorgt het bedrijf met 5.000 medewerkers al vervoersdiensten in de provincies Drenthe, Flevoland, Friesland, Gelderland, Groningen, Noord-Brabant, Overijssel en Zuid-Holland. De Provincie Limburg betaalt Arriva elk jaar bijna 55,5 miljoen euro voor de bus- en treindiensten. Overigens moet wel nog met het Zweckverband Nahverkehr Rheinland overlegd worden over het treintraject tussen Zuid-Limburg en Aken. De provincie Gelderland is vandaag ook akkoord gegaan met de keuze voor Arriva. Besluitvorming in Gelderland is nodig omdat zij concessieverlener zijn voor het gedeelte Nijmegen – Cuijk van de Maaslijn. Bron: Provincie Limburg