>Werk aan het spoor weekend 30 september/1 oktober:
op meerdere plekken geen treinverkeer

 
Er zijn werkzaamheden in het weekend van 30 september t/m zondag 1 oktober, op het traject Heerlen-Aken en Swalmen-Roermond-Echt.
 
Bussen
Van zaterdagochtend tot zondagavond 21:47 uur rijden er geen treinen tussen Heerlen en Aken. Tussen Swalmen en Echt rijden zaterdag en zondag helemaal geen treinen. Op beide trajecten worden bussen ingezet.
Bron: L1
 

>Provincie lijkt opnieuw meer te gaan betalen voor Maaslijn

 
Inmiddels staat de oplevering van het project voor eind 2027 gepland
De provincie lijkt opnieuw extra geld bij te gaan leggen voor de veelbesproken Maaslijn. In de Provinciale Staten tekende zich vrijdag een meerderheid af voor een voorstel daartoe.
Wel uitten Statenleden onvrede over het feit dat nog steeds niet duidelijk is of het Rijk meer gaat meebetalen.

Moderniseren

De provincie wil de drukke treinverbinding tussen Roermond en Nijmegen moderniseren. De trein rijdt op diesel en over enkel spoor. Het project om de verouderde treinverbinding aan te pakken, wordt geplaagd door voortdurende vertraging. Extra treinen hadden in 2020 al moeten rijden. Vanwege onder meer de schaarste aan materieel door de oorlog in Oekraïne werd vorig jaar de aanbesteding uitgesteld. Inmiddels staat de oplevering van het project voor eind 2027 gepland.
 
Kosten
Eerder eisten Provinciale Staten al dat de Maaslijn een Rijksproject wordt en dat het Rijk dus ook alle extra kosten rond de Maaslijn gaat betalen. Dat is tot nu toe nog niet gelukt, geeft Gedeputeerde Staten toe, verwijzend naar de val van het kabinet deze zomer.

Twee opties

Aan Provinciale Staten zijn nu twee opties voorgelegd door Gedeputeerde Staten. De provincie kan afwachten tot er een nieuwe deal met het Rijk ligt. Dat zal dan wel leiden tot minimaal een jaar extra vertraging en sowieso extra kosten, bijvoorbeeld omdat er nog langer met dieseltreinen gereden moet worden die steeds verder verouderen. Voor de tweede optie lijkt nu een meerderheid te bestaan. In dat scenario maakt de provincie zelf al extra geld vrij, zodat ProRail door kan met de aanbesteding. Het gaat om een bedrag van 1,34 miljoen euro per jaar. Hoe hoog de extra kosten uiteindelijk zullen oplopen, blijft onduidelijk. De kosten voor het project werden eerder al geraamd op 300 miljoen euro.

Grootste probleemdossier van provincie

Tijdens de vergadering vrijdag hadden meerdere Statenleden kritiek op het feit dat het de provincie maar niet lukt om de extra kosten door het Rijk te laten betalen. Sowieso klonk er frustratie door over de oplopende kosten van het project en alle vertraging. SP-fractievoorzitter Jorge Wolters Gregório "is inmiddels de tel kwijt" als het gaat om het aantal keren dat hier al over gesproken is op het gouvernement. Aleida Berghorst, fractievoorzitter van de PvdA, noemde de Maaslijn "het grootste probleemdossier van deze provincie". De PVV leek evengoed de enige partij die expliciet tegen het opnieuw trekken van de portemonnee is.
Eind deze maand besluiten Provinciale Staten officieel over de extra bijdragen aan de Maaslijn.
Bron: L1 15 september.
 
 

>Gemeenteraad Venlo stuurt brandbrief over Maaslijn