Abellio gaat vanaf december 2016 tot en met 2031 het openbaar vervoer in Limburg verzorgen. De nieuwe vervoerder wordt verantwoordelijk voor alle regionale bus- en spoorverbindingen, zo heeft de Provincie Limburg besloten na een openbare aanbesteding. Met deze concessie is een subsidiebedrag gemoeid van jaarlijks 55,5 miljoen euro.
Behalve alle busvervoer gaat het in Limburg ook om de treinverbindingen tussen Roermond en Maastricht/Randwyck, Sittard en Heerlen, de zogeheten Heuvellandlijn tussen Maastricht en Heerlen/Kerkrade en de Maaslijn (Roermond en Nijmegen). Ook het grensoverschrijdende treintraject naar Aken is in de gunning opgenomen.
Meer en beter vervoer
Van de drie inschrijvingen heeft Abellio de beste aanbieding gedaan en scoorde meer punten dan Arriva. Veolia, momenteel actief in Limburg, diende een niet-geldige aanbieding in en werd uitgesloten in de verdere procedure. De nieuwe vervoerder scoorde op diverse fronten aanmerkelijk hoger dan de concurrent. Volgens verantwoordelijk gedeputeerde Patrick van der Broeck is de reiziger de échte grote winnaar. “Abellio stelt de reiziger centraal en maakt het openbaar vervoer gemakkelijker.” Bijvoorbeeld door een helder lijnennet, goede reisinformatie van deur-tot-deur en eenvoudige betaling in het OV (ook als je geen chipkaart hebt). Daarnaast biedt Abellio fors meer ritten aan, zowel op het spoor als met de bussen. Ook wordt gezorgd voor betere aansluitingen tussen bussen en treinen. In de dunbevolkte gebieden staat maatwerk voorop.
Meer comfort
Voor het openbaar vervoer in Limburg heeft het bedrijf ambitieuze plannen met de nadruk op comfort en gemak voor de reiziger. Meteen bij de start in december 2016 zet de nieuwe vervoerder nieuw materieel in. In 2020, als de elektrificatie van de Maaslijn gereed is, worden de tijdelijke dieseltreinen op de Maaslijn vervangen door nieuwe elektrische treinen.
Verder kan de reiziger rekenen op meer comfort; Abellio biedt iedere reiziger, zowel in trein als bus het niveau van ‘eerste klasse’ vervoer aan. Naast de OV-chipkaart wordt een app ontwikkeld waarmee kan worden betaald. Ook kunnen reizigers hun bankpas gebruiken.
Op het gebied van duurzaamheid vervangt de nieuwe vervoerder vanaf 2024 alle bussen door zero-emissie bussen.
Subsidie
De Provincie Limburg betaalt Abellio elk jaar € 55,5 miljoen subsidie voor het uitvoeren van het openbaar vervoer. De regionale Duitse openbaar vervoers autoriteit Nahverkehr Rheinland verstrekt daarnaast een jaarlijkse bijdrage van ongeveer € 1,9 miljoen voor de exploitatie van de treinverbinding van de Duitse grens naar Aken. Abellio vestigt zich met een kantoor in Limburg.
De Provincie Limburg is tevreden met de uitkomst van de aanbesteding. “Abellio kiest heel duidelijk voor de reiziger”, aldus gedeputeerde openbaar vervoerszaken Patrick van der Broeck. “Er gaan meer bussen en treinen rijden en het comfort gaat omhoog. En dat geldt voor heel Limburg, ook voor het traject Maastricht-Roermond en Sittard-Heerlen dat voor het eerst in de procedure is meegenomen.”
Van der Broeck verheugt zich op de samenwerking met de nieuwe vervoerder en andere OV-partners, zoals gemeenten, Reizigersoverleg Limburg, Vereniging Kleine Kernen Limburg en de onderwijsorganisaties. “We gaan meteen beginnen met de voorbereidingen en gaan er samen voor zorgen dat de start van de nieuwe concessie in december 2016 comfortabel loopt voor alle reiziger. Ik wil dat de verbeteringen in het openbaar vervoer meteen zichtbaar en toepasbaar zijn én dat de reiziger geen hinder ervaart van de overgang naar een nieuwe vervoerder.”
Abellio
Abellio rijdt in Groot-Brittannië treinen op een groot aantal trajecten en bussen in de regio Londen. Ook in Duitsland exploiteert Abellio verschillende treinverbindingen. Binnen Nederland rijdt Abellio via dochterbedrijf Qbuzz de bussen in Utrecht, Groningen, Drenthe en een deel van Friesland. De vervoerder heeft recentelijk de treinconcessie Gouda – Alphen aan de Rijn gewonnen. Abellio is een dochteronderneming van NS.