Swietelsky Rail Benelux gaat de spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen elektrificeren en het spoor op diverse trajecten verdubbelen. Eind 2027 moet het werk klaar zijn.
De kosten bedragen 358 miljoen euro, schrijft 1Limburg.
Hoofdpijndossier
Voor dit politieke hoofdpijndossier lijkt daarmee eindelijk het einddoel binnen bereik. Al tientallen jaren wordt er gesproken over de Maaslijn die Roermond met Nijmegen verbindt.
Vertraging
Nu rijden daar nog oude dieseltreinen van Arriva over een grotendeels enkelspoor. Dat terwijl er dagelijks 22.000 passagiers gebruik van maken. In 2020 had de klus al geklaard moeten zijn, maar keer op keer was er vertraging. Vorig jaar werd de aanbestedingsprocedure zelfs stopgezet vanwege het gebrek aan materialen en de oorlog in Oekraïne. Ieder jaar uitstel kost tussen de 20 en 27 miljoen euro. Dat zijn kosten die Arriva maakt omdat er met verouderde dieseltreinen wordt gereden terwijl de moderne elektrische treinen al jaren klaar staan voor gebruik.
Meerkosten
Eerder werd afgesproken dat de meerkosten voor de helft door het Rijk en voor de andere helft door de provincie Limburg worden betaald. Maar in de Limburgse politiek is daar grote weerstand tegen. Alle partijen vinden dat de Maaslijn een rijksproject moet zijn, waardoor Den Haag volledig verantwoordelijk is voor alle meerkosten.
Goed nieuws
De verantwoordelijke staatssecretaris Vivianne Heijnen weigerde tot nu toe daarmee in te stemmen. Ze wilde eerst de resultaten van de aanbesteding afwachten. Die zijn nu dus bekend. In een eerste reactie laat ze weten: ‘Het is ongelooflijk goed nieuws dat de schop nu echt de grond in kan. Voor reizigers is het enorm belangrijk dat de Maaslijn wordt opgewaardeerd en dat er straks minder kans op vertragingen is.’ Het is nog onduidelijk of en in hoeverre het Rijk Limburg nu tegemoet komt.
Extra spoor
Op vier plekken langs de Maaslijn wordt de komende jaren een extra spoor aangelegd, in Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver. Op die plekken kunnen tegemoetkomende treinen elkaar passeren. Op verschillende plaatsen worden de bogen in het spoor ruimer gemaakt, zodat de treinen hun snelheid kunnen behouden. De rijsnelheid kan daar omhoog naar 140 kilometer per uur. Dat levert tijdwinst op maar zorgt ook voor betere aansluitingen op andere trajecten. Daarnaast wordt de veiligheid van ruim twintig overwegen in Limburg, Noord-Brabant en Gelderland verbeterd.
Provincie lijkt opnieuw meer te gaan betalen voor Maaslijn
Inmiddels staat de oplevering van het project voor eind 2027 gepland
Moderniseren
Twee opties
Grootste probleemdossier van provincie
Noot van de redactie: Dit artikel is overgenomen van omroep Venlo. De extra sporen zoals hierboven zijn vermeld, bestaan al, en in de opgave van ProRail, wordt ook dubbelspoor verwijderd, alsmede de derde sporen in Cuijk, Boxmeer en Venray worden veranderd in stopsporen. Het dubbelspoor bij Kruispunt Beugen wordt verwijderd.