Maaslijn

Swietelsky Rail Benelux gaat de spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen elektrificeren en het spoor op diverse trajecten verdubbelen. Eind 2027 moet het werk klaar zijn.

De kosten bedragen 358 miljoen euro, schrijft 1Limburg.

Hoofdpijndossier

Voor dit politieke hoofdpijndossier lijkt daarmee eindelijk het einddoel binnen bereik. Al tientallen jaren wordt er gesproken over de Maaslijn die Roermond met Nijmegen verbindt.

Vertraging

Nu rijden daar nog oude dieseltreinen van Arriva over een grotendeels enkelspoor. Dat terwijl er dagelijks 22.000 passagiers gebruik van maken. In 2020 had de klus al geklaard moeten zijn, maar keer op keer was er vertraging. Vorig jaar werd de aanbestedingsprocedure zelfs stopgezet vanwege het gebrek aan materialen en de oorlog in Oekraïne. Ieder jaar uitstel kost tussen de 20 en 27 miljoen euro. Dat zijn kosten die Arriva maakt omdat er met verouderde dieseltreinen wordt gereden terwijl de moderne elektrische treinen al jaren klaar staan voor gebruik.

Meerkosten

Eerder werd afgesproken dat de meerkosten voor de helft door het Rijk en voor de andere helft door de provincie Limburg worden betaald. Maar in de Limburgse politiek is daar grote weerstand tegen. Alle partijen vinden dat de Maaslijn een rijksproject moet zijn, waardoor Den Haag volledig verantwoordelijk is voor alle meerkosten.

Goed nieuws

De verantwoordelijke staatssecretaris Vivianne Heijnen weigerde tot nu toe daarmee in te stemmen. Ze wilde eerst de resultaten van de aanbesteding afwachten. Die zijn nu dus bekend. In een eerste reactie laat ze weten: ‘Het is ongelooflijk goed nieuws dat de schop nu echt de grond in kan. Voor reizigers is het enorm belangrijk dat de Maaslijn wordt opgewaardeerd en dat er straks minder kans op vertragingen is.’ Het is nog onduidelijk of en in hoeverre het Rijk Limburg nu tegemoet komt.

Extra spoor

Op vier plekken langs de Maaslijn wordt de komende jaren een extra spoor aangelegd, in Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver. Op die plekken kunnen tegemoetkomende treinen elkaar passeren. Op verschillende plaatsen worden de bogen in het spoor ruimer gemaakt, zodat de treinen hun snelheid kunnen behouden. De rijsnelheid kan daar omhoog naar 140 kilometer per uur. Dat levert tijdwinst op maar zorgt ook voor betere aansluitingen op andere trajecten. Daarnaast wordt de veiligheid van ruim twintig overwegen in Limburg, Noord-Brabant en Gelderland verbeterd.


Provincie lijkt opnieuw meer te gaan betalen voor Maaslijn

Inmiddels staat de oplevering van het project voor eind 2027 gepland

De provincie lijkt opnieuw extra geld bij te gaan leggen voor de veelbesproken Maaslijn. In de Provinciale Staten tekende zich vrijdag een meerderheid af voor een voorstel daartoe.
Wel uitten Statenleden onvrede over het feit dat nog steeds niet duidelijk is of het Rijk meer gaat meebetalen.
Moderniseren
De provincie wil de drukke treinverbinding tussen Roermond en Nijmegen moderniseren. De trein rijdt op diesel en over enkel spoor. Het project om de verouderde treinverbinding aan te pakken, wordt geplaagd door voortdurende vertraging. Extra treinen hadden in 2020 al moeten rijden. Vanwege onder meer de schaarste aan materieel door de oorlog in Oekraïne werd vorig jaar de aanbesteding uitgesteld. Inmiddels staat de oplevering van het project voor eind 2027 gepland.
Kosten
Eerder eisten Provinciale Staten al dat de Maaslijn een Rijksproject wordt en dat het Rijk dus ook alle extra kosten rond de Maaslijn gaat betalen. Dat is tot nu toe nog niet gelukt, geeft Gedeputeerde Staten toe, verwijzend naar de val van het kabinet deze zomer.
Twee opties
Aan Provinciale Staten zijn nu twee opties voorgelegd door Gedeputeerde Staten. De provincie kan afwachten tot er een nieuwe deal met het Rijk ligt. Dat zal dan wel leiden tot minimaal een jaar extra vertraging en sowieso extra kosten, bijvoorbeeld omdat er nog langer met dieseltreinen gereden moet worden die steeds verder verouderen. Voor de tweede optie lijkt nu een meerderheid te bestaan. In dat scenario maakt de provincie zelf al extra geld vrij, zodat ProRail door kan met de aanbesteding. Het gaat om een bedrag van 1,34 miljoen euro per jaar. Hoe hoog de extra kosten uiteindelijk zullen oplopen, blijft onduidelijk. De kosten voor het project werden eerder al geraamd op 300 miljoen euro.
Grootste probleemdossier van provincie
Tijdens de vergadering vrijdag hadden meerdere Statenleden kritiek op het feit dat het de provincie maar niet lukt om de extra kosten door het Rijk te laten betalen. Sowieso klonk er frustratie door over de oplopende kosten van het project en alle vertraging. SP-fractievoorzitter Jorge Wolters Gregório “is inmiddels de tel kwijt” als het gaat om het aantal keren dat hier al over gesproken is op het gouvernement. Aleida Berghorst, fractievoorzitter van de PvdA, noemde de Maaslijn “het grootste probleemdossier van deze provincie”. De PVV leek evengoed de enige partij die expliciet tegen het opnieuw trekken van de portemonnee is.
Eind deze maand besluiten Provinciale Staten officieel over de extra bijdragen aan de Maaslijn.
Bron: L1 15 september.
Noot van de redactie: Dit artikel is overgenomen van omroep Venlo. De extra sporen zoals hierboven zijn vermeld, bestaan al, en in de opgave van ProRail, wordt ook dubbelspoor verwijderd, alsmede de derde sporen in Cuijk, Boxmeer en Venray worden veranderd in stopsporen. Het dubbelspoor bij Kruispunt Beugen wordt verwijderd. 


Gemeenteraad Venlo stuurt brandbrief over Maaslijn