De Nederlandse Spoorwegen (NS) mogen gewoon meedingen naar het Limburgse Openbaar Vervoer 2016-2030. De poging van Veolia Transport om de NS via een kort geding uit te sluiten is mislukt: de rechter heeft donderdag (16-oktober) de eis van de streekvervoerder verworpen.
Dat meldt de provincie Limburg, die als aanbestedende partij door Veolia voor de rechter was gesleept. De volledige uitspraak wordt later vandaag openbaar.
Veolia had de provincie gedaagd omdat het de aanbesteding oneerlijk vindt. De overige vervoerders zijn volgens Veolia kansloos tegen de NS of haar dochtermaatschappijen, omdat die een enorme informatievoorsprong zouden hebben. Ook zouden ze eventuele Limburgse verliezen uit landelijke winsten kunnen afdekken, waardoor ze zeer laag zouden kunnen inschrijven.
De opdracht voor het Limburgse ov wordt eind dit jaar vergeven. Begin november sluit de inschrijving. De aanbesteding in Limburg is uniek omdat de stoptreinen én bussen vanaf 2016 door één bedrijf worden gereden. De winnaar krijgt de opdracht voor vijftien jaar. De provincie heeft daarvoor ruim 55 miljoen euro per jaar beschikbaar.
Directeur Manu Lageirse van Veolia blijft ervan overtuigd dat het proces niet klopt. Hij vreest dat de NS goedkoop kan inschrijven. “De problemen zijn niet weg. We zullen blijven vechten”, kondigde hij donderdag aan in een reactie. Bron/schrijver:Roel Ophelder