Het slepende conflict over de vraag of de aanbesteding van het Limburgse openbaar vervoer 2016-2030 eerlijk verloopt, escaleert. Veolia Transport stapt naar de rechter om de provincie te dwingen concurrent NS uit te sluiten van deelname.
Veolia vreest net als andere regionale vervoerders op voorhand kansloos te zijn voor de opdracht, die eind dit jaar wordt vergeven.
Volgens Veolia is de gelijkheid van aanbesteding in het geding omdat het concern NS over veel meer relevante cijfers over stations en treinreizen beschikt dan de concurrentie. Bovendien kan NS veel goedkoper inschrijven omdat ze eventuele tekorten kan afdekken met winsten uit intercitytreindiensten.
Dat de NS überhaupt mag meedingen, is een gevolg van het feit dat naast de bestaande bus- en treindiensten van Veolia, ook de huidige NS-stoptreindiensten Heerlen-Sittard en Maastricht-Roermond in de aanbesteding worden meegenomen. Dat gebeurt in het kader van een landelijke proef die de provincie graag wilde, al was die wens vooral ingegeven door de goede ervaringen met Veolia als opvolger van NS op andere lijnen.
Veolia wil een terugkeer van NS, dat via dochterbedrijf Abellio in Limburg zal inschrijven, verhinderen. „Samen met andere vervoerders pleiten we daar al sinds april voor, maar niemand in Den Haag neemt verantwoordelijkheid. Daarom rest ons niets anders dan de aanbestedende partij voor de rechter te slepen. We eisen uitsluiting van NS en Abellio, of dat er anderszins een oplossing komt”, zegt Veolia-directeur Manu Lageirse.
Gedeputeerde Patrick van der Broeck (CDA) zegt de hele kwestie „knap vervelend” te vinden en houdt rekening met vertraging van de aanbestedingsprocedure. Hij zegt dat de verwijten van Veolia door een onderzoek van het ministerie van Financien al deels zijn weggenomen. „Daarbij heeft Veolia zelf natuurlijk ook veel extra kennis en cijfers.”
Een woordvoerder van NS stelt dat het bedrijf „het volste recht heeft om mee te bieden”.
Het kort geding is op 2 oktober. (Bron: Limburger)