Vervoersbedrijf Veolia heeft in tien jaar tijd maar net iets kunnen verdienen aan het openbaar vervoer in Limburg. Het bedrijf rijdt op 10 december de laatste ritten in deze provincie.
Concurrent Arriva neemt daarna voor vijftien jaar het regionale bus- en treinvervoer over.
Bij de start in 2006 dacht Veolia 3 tot 4 procent rendement te kunnen maken in Limburg. Het bedrijf moest vele miljoenen investeren in nieuwe bussen en treinen. In de eerste jaren vielen zowel inkomsten als kosten tegen en leed het bedrijf enorme verliezen. Toenmalig directeur René de Beer sprak halverwege de rit de hoop uit dat er aan het einde van de concessie een bescheiden winst over zou blijven.
Volgens huidig directeur Ben Dwars gaat dat – als er geen tegenvallers meer opduiken – net lukken, al zal het rendement onder één procent blijven. Het toont volgens hem aan hoeveel risico’s vervoerders nemen bij de start van een concessie.
Bedrijven als Veolia, en bij de laatste aanbesteding ook Arriva en NS, zouden soms beter nee kunnen zeggen tegen een aanbesteding, stelt hij zaterdag in een interview met De Limburger. (Bron: L1)