NIJMEGEN – De Maaslijn, de drukste regionale spoorlijn in Limburg en een belangrijke verbinding tussen Nijmegen en Roermond, wordt grondig gemoderniseerd. Met dagelijks ongeveer 22.000 reizigers is de lijn toe aan een opwaardering om vertragingen en verstoringen beter op te vangen. Dankzij een samenwerking tussen de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, en ProRail wordt de lijn binnenkort elektrisch en toekomstbestendig gemaakt.
De plannen omvatten de elektrificatie van het volledige traject van meer dan 80 kilometer. Er worden bovenleidingen en onderstations aangelegd, en op vier locaties – Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver – wordt een extra spoor toegevoegd, meldt mediapartner RN7. Deze zogeheten passeersporen zorgen ervoor dat tegemoetkomende treinen elkaar kunnen passeren, waardoor vertragingen sneller kunnen worden ingelopen. Ook worden spoorbogen verbreed zodat treinen hun snelheid beter kunnen behouden, en de veiligheid van meer dan 20 overwegen wordt verbeterd.
Voorbereidende werkzaamheden van start
Het project is eind 2023 gegund aan aannemer Swietelsky Rail, en inmiddels zijn de eerste voorbereidende werkzaamheden gestart. Zo worden kabels en leidingen verlegd, struiken gesnoeid, en kapvergunningen aangevraagd. Daarnaast worden er maatregelen getroffen om flora en fauna langs het spoor te beschermen.
De daadwerkelijke bouwwerkzaamheden beginnen in 2025 en worden gefaseerd uitgevoerd. Het noordelijke deel tussen Nijmegen en Venlo krijgt als eerste een opknapbeurt, gevolgd door het zuidelijke deel tussen Venlo en Roermond. Dankzij de extra sporen en moderniseringen kan vervoerder Arriva straks een betrouwbaardere dienstregeling bieden, terwijl reizigers profiteren van een duurzamer en efficiënter spoor.
Bewoners en reizigers kunnen vragen stellen
Om bewoners en reizigers goed te informeren, heeft Swietelsky Rail hier een projectpagina ingericht. Hierop worden updates geplaatst over de voortgang, werkzaamheden en eventuele hinder. Ook biedt de pagina mogelijkheden om vragen te stellen en betrokken te blijven bij de ontwikkelingen.
Met deze ingrepen wordt de Maaslijn klaargestoomd voor de toekomst, waarbij reizigers kunnen rekenen op een comfortabele en duurzame verbinding door het hart van Limburg.
Bericht Omroep Gelderland.
Noot van de redactie: In het bovenstaande artikel wordt niet vermeld dat ook
doorgaand dubbelspoor wordt verwijderd, zoals de de 3e sporen in Cuijk, Boxmeer en Venray. Tevens zou het dubbelspoor bij kruispunt Beugen verdwijnen.